wordpress templates : wordpress templates

historie typu An-2


(s využitím redakčního článku AeroHobby, č.2/2004, str. 12-13)

Letadlo bylo vzniklo v ukrajinské konstrukční kanceláři Olega Konstantinoviče Antonova na základě požadavku ministerstva zemědělství tehdejšího Sovětského svazu, které hledalo náhradu za dosluhující Polikarpov Po-2. Zadání znělo na víceúčelový užitný letoun pro civilní účely, takový, který by byl schopen sloužit absolutně kdekoli po rozlehlém a různorodém území tohoto největšího státu na světě. První let se uskutečnil 31. srpna 1947 a "Anduly" dodnes spolehlivě brázdí nebe nad našimi hlavami. Tak dlouhou službou se může prokázat jen málokterý typ. V kódu NATO má letoun označení An-2 "Colt" či "Antek".


An-2 je největším jednomotorovým dvouplošníkem v celé dosavadní historii letectví a v současné době vůbec největším dosud provozovaným dvouplošníkem na světě. Dvouplošná koncepce, v době po druhé světové válce už poněkud neobvyklá, byla zvolena hlavně z důvodu dobrých vlastností při vzletu a přistání – bylo potřeba, aby letadlo dokázalo vzlétnout i zastavit na velmi krátké dráze. Jediný motor má výkon 1000 koňských sil, tj. 745 kW. V Sovětském svazu vyráběli letoun do roku 1960 a za tu dobu vznikla spousta různých variant a verzí. Mezi ně patří například letadlo s plováky An-2V, hasičský stroj s tzv. vodní bombou An-2L, zemědělský práškovací letoun An-2S anebo dokonce výškový letoun An-2ZA pro meteorologické výzkumy.¨


V roce 1960 se přesunula výroba tohoto typu do města Mielec v Polsku a první zde vyrobené letadlo vzlétlo 23. října téhož roku. Souběžně se základním typem An-2P vyráběli Poláci také salónní pětimístný typ An-2PK pro VIP dopravu, dále letoun An-2PR pro práci televizního štábu a natáčení, verzi An-2TD pro parašutisty, kombinovaný stroj pro cestující i náklad a také letoun An-2 Geofiz pro geofyzikální průzkum. Z celkového počtu 23 000 letounů An-2 jich v Polsku vzniklo více než 10 000. Vývoj a výroba typu byla ukončena až koncem 80. let minulého století. Ve druhé polovině 80. let dvacátého století proběhl také pokus o vylepšení na typ An-3 s turbovrtulovým motorem, ale zůstalo jen u prototypu. Dokonce vznikl i typ An-4ZA (Zondirovanije Atmosferi) pro výškové meteorologické lety. Existovaly také návrhy zemědělského An-2R s klimatizovanou kabinou anebo dokonce vojenský typ An-2F s jinak tvarovaným trupem, zdvojenou ocasní plochou a místem pro zadního střelce.


Slavné Anduly létají dodnes na spoustě míst na světě, mimo Ruska a střední a východní Evropy, mj. také ve Španělsku, USA, Brazílii, Africe a u soukromých majitelů po celém světě.